Digitale nichezenders in de lift
Het groeiende aanbod aan digitale zenders die zich richten op één specifieke interessesfeer blijft niet onopgemerkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Libelle TV dat onlangs toegevoegd werd aan het basispakket van Telenet. Acht lanceerde Lacht, een nieuw comedykanaal. Dobbit TV legt zich dan weer helemaal toe op de doe-het-zelvers onder ons. Ment TV en Anne, zenders met alleen maar Nederlandstalige muziek, bestaan al wat langer.De stijging in aanbod blijkt echter niet af te doen aan de uitstekende kijkcijfers. Njam! haalt 2,3 miljoen kijkers en Acht piekt tot 3,3 miljoen kijkers per maand, een groei van maar liefst 67 procent in twee jaar tijd. Het Centrum voor Informatie over de Media geeft echter aan dat het niet steeds gemakkelijk is informatie over de kijkcijfers te vinden. Dit omdat veel kleinere digitale zenders niet aangesloten zijn bij het CIM.
Of de groei aan digitale nichezenders zal blijven aanhouden is nog maar de vraag. Volgens Els De Bens van de Universiteit Gent raakt de markt namelijk stilaan verzadigd en is ook de reclamemarkt niet eindeloos rekbaar. Het betalend maken van deze zenders, zoals op termijn de bedoeling is met Lacht, biedt hiervoor volgens haar geen oplossing. De Vlaamse televisiekijker gaat hier namelijk niet in mee. Verder is De Bens ervan overtuigd dat de vertrouwde grote zenders en het traditioneel kijkgedrag niet zo snel zullen veranderen.
Bernard Rapaille, hoofd TV bij Think Media, ziet nog een andere reden waarom de telecombedrijven investeren in kleine digitale zenders. Volgens hem willen ze hiermee het hoofd bieden aan de concurrentie van grote Amerikaanse zenders zoals Apple TV en Google TV.
Bron: Het Nieuwsblad (1/8). Lees hier het volledige artikel.