Lancering Media App
Op maandag 17 februari werd op de derde Staten-Generaal van de Media ?De Media App? gelanceerd. Deze app is een creatie van het iMinds Media Innovatie Centrum (iMinds - MiX), samen met verschillende Vlaamse mediapartners.De Media App is een eenmalige digitale nieuwspublicatie waarin journalisten en medewerkers uit de Vlaamse mediawereld, over de grenzen van de verschillende mediaspelers heen, schetsen hoe onze media er in de toekomst zouden kunnen uitzien. Technologische evoluties en een snel wijzigende mediaconsumptie zorgen ervoor dat de Vlaamse media en het medialandschap volop in verandering zijn. Tal van uitdagingen en opportuniteiten liggen op de sector te wachten. Een belangrijke rol is weggelegd voor innovatieve technologieën en bedrijfsmodellen.
De Media App werd ontwikkeld op het NextGen digitale publishing platform van het Vlaamse bedrijf Twipe. De app is gratis beschikbaar en bundelt een verscheidenheid aan nieuwe, unieke content (tekst, beeld, geluid, infografieken, video) van Apache, Belga, De Morgen, De Tijd, Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad, Humo, Libelle, Medialaan, Newsmonkey, p-Magazine, SBS Belgium, Story, Trends, TV Brussel en VRT.
De Media App kan worden gedownload in de Apple App Store en Google Play Store. De publicatie kan ook worden geraadpleegd op http://www.demediaapp.be/ en blijft een hele maand beschikbaar.
Wat is het iMinds Media Innovatie Centrum?
Het iMinds Media Innovatie Centrum (iMinds - MiX) is het kenniscentrum voor innovatie in de Vlaamse mediasector. Het werd opgericht op 1 januari 2012 om – samen met de traditionele printmedia (kranten en weekbladen), de audiovisuele media (radio en tv) en de gamesector – een antwoord te bieden op de uitdagingen die gepaard gaan met het snel veranderende medialandschap en internationale concurrentie. Het iMinds Media Innovatie Centrum doet dit door het bestuderen van (internationale) mediatrends en bedrijfsmodellen en door die kennis te delen met de Vlaamse media-industrie. Daarnaast biedt het een onderzoeksplatform – en uitgebreid partnernetwerk – waardoor (iMinds) wetenschappers, media- en technologiebedrijven aan gezamenlijke, strategische projecten kunnen werken die de competitiviteit van de Vlaamse mediasector vergroten.
Bronnen: Mediawijs.be en De Standaard.